Større indendørs arrangementer

Strøm:
- Er der hvad vi skal bruge?

Toiletter:
- Er der hvad vi skal bruge?

Brandforhold:
- Hvor mange mennesker kan vi få tilladelse til? Husk at fraregne en ind- og udgang til rygeområde, som skal hegnes og dermed næppe får lov at tælle med som flugtvej. Hav en ansvarlig for brand, som ikke har andre opgaver end at sørge for, at alt er opfyldt til punkt og prikke: at flugtveje konstant er ryddede, at driftsjournal med test af nød- og panikbelysning osv. er udfyldt forud for åbning, at modtage brandinspektion på aftenen med mere. Denne person skal ikke stå for afregning af kunstnere, barpersonale, problemer i garderoben eller andet.

Støj:
- Vil vi kunne spille højt nok i forhold til omgivelserne?

Opvarmning:
- Kan vi holde varmen? Flere steder i Aarhus, som f.eks. Ridehuset, kræver mængder af ekstra opvarmning (udover stedets egen gulvvarme og sideblæsere) fra omkring november til april.

Bevilling:
- Søges hos Østjyllands Politi. Som musikforening må man påregne at skulle finde en restauratør, som vil lægge en 05-bevilling til. Ellers får man ikke til senere end 03. Dette gælder kun i Aarhus og ikke i resten af landet.

Budget:
- Toiletter, strøm og opvarmning er dyrt. Lydisolering er praktisk talt umulig. Brandforhold kan næppe ændres.

Start med de ovenstående punkter og gå først derefter videre til nedenstående.

Lyd:
- Pas på med at bruge et (for) billigt firma. I en stor hal/sal er risikoen for, at det hele ender med at lyde som en svømmehal, meget større end på et diskotek/spillested, hvor akustikken gør, at det aldrig kan gå helt galt. Top-højttalere SKAL flyves (dvs. ophænges), og det SKAL være ”rigtig” PA som f.eks. L-Acoustic, d&b, TurboSound, Meyer eller lignende. Folk går jo, hvis det runger og lyder rigtig skidt, og det er dyrere end at leje ordentlig lyd til at starte med. 

Aftaler:
- Alle aftaler på skrift. Hvis du bestiller en lift og får oplyst en pris på 5.000 kr. ex. moms inkl. levering og afhentning og modtager en faktura på 6.750 kr. i stedet, er det VIRKELIG rart at have en mail liggende, hvori tilbuddet er skriftlig bekræftet. Det gælder også ved indleje af scene materiel, lyd/lys og i alle andre forhold. Det sker desværre meget ofte, at man af den ene eller anden grund ikke kan regne med et mundtligt tilbud. Og selvfølgelig i forbindelse med sponsorat. Få nedfældet på skrift præcist hvilken synlighed, der er lovet f.eks. Red Bull eller Tuborg ved arrangementet og på tryksager/web mm., og hvad det er, I modtager til gengæld. Ellers kan man risikere, at 20.000 kr. i produkter bliver til 10.000 kr. i produkter med henvisning til, at der var aftalt meget mere reklame i baren eller hvad ved jeg. Og det er der ikke noget som helst at gøre ved, hvis ikke man har en klokkeklar aftale på skrift.

Der er 1.000 andre ting, som kunne nævnes, men det her er de væsentligste hovedtræk.