Udendørs musikarrangementer
På denne side har vi samlet en række råd til dig, der gerne vil arrangere udendørs musikarrangementer. Der er nemlig flere overvejelser, du skal gøre, før du kan stable din event på benene.
Pladsen
Du skal gøre dig overvejelser om følgende, når du skal finde og sikre dig den rette plads:
- Hvilken plads, der kan passe til dit behov.
- Hvordan du skaffer tilladelse fra kommunen, eller laver aftale med privat firma eller person om brug af pladsen.
- At du skal ansøge om arrangementstilladelse og tilladelse til at spille musik på et udendørsareal hos Teknik og Miljø.
- At du skal ansøge om en lignende tilladelse hos Østjyllands Politi.
- Kommer dit arrangement til at påvirke trafikken og har du evt. brug for at få afspærret veje, så skal du lave en aftale med Teknik og Miljø.
Når du har sikret dig en plads, skal du:
- Hurtigst muligt udarbejde en beredskabsplan, der skal godkendes af Østjyllands Politi.
- Lave en kortlægning af pladsen med flugtveje, der skal godkendes af Aarhus Brandvæsen.
- Vil du sælge alkohol til dit arrangement, skal du ansøge Østjyllands Politi om en lejlighedsbevilling.
- Vil du sælge mad til dit arrangement, skal du gå i dialog med Fødevarenævnet.
- Laver du et arrangement, hvor der kommer mange tusinde mennesker, er det også en god idé at varsle Præhospitalet under Region Midtjylland, så de er forberedte, hvis der skulle ske en ulykke eller lignende.
- Senest otte dage inden arrangementet skal der være lavet en aftale med musikerorganisationen KODA.
- Sælger du andet end mad og drikke til arrangementet (merchandise, tøj, campingstole osv.), skal der indgås en aftale med Erhvervsstyrelsen.
- For alle involveredes skyld er det også vigtigt, at der er tegnet en forsikring, der dækker for arbejdsskader og arrangøransvar.
- Derudover er det en rigtig god idé at tage kontakt til naboerne i god tid, inden arrangementet skal afvikles enten personligt eller gennem et informationsbrev, der husstandsomdeles i området omkring pladsen.
Sidst opdateret: 11. december 2023